Tuesday, January 31, 2012

Apakah Estimator?

Assalam to all my friend,
Saya terkesima kerana diundang menghadiri temuduga jawatan sebagai Estimator. Gulp...

Saya diundang oleh sebuah syarikat yang sangat besar - Syarikat yang founder nya adalah Canadian. Syarikat ini sangat2 besar waima Director di Malaysia pun orang Canadian. Semua antenna2 telecommunication dalam dunia ini termasuk satellite dikeluarkan oleh syarikat ini. Warghhh..takutnya..Syarikat ini ada di 8 buah negara.
Ok ke?

Entah..

So, saya pun try la google mana2 yang patut - apa itu estimator?tengok video kat youtube..wow..banyak sebenarnya cerita mengenai estimator. 

Estimator kalau dalam Bahasa Melayu adalah Penganggar, bukan penganggur okes..!Kerjaya ini sangat popular di oversea. Gaji seorang Estimator di Australia mencecah Aud 7,000. Kat Malaysia, gaji paling rendah dibayar adalah RM 6,000. Gulp...

Yes, memang ada kaitan dengan Master saya tapi...

Oh ye, satu je yang saya suka mengenai Estimator ni, kerjanya bermain dengan angka..seorang estimator perlu membuat estimation ke atas semua projector untuk sesebuah syarikat - kena kira ROE, ROI, Overhead, etc. Bla..bla..bla..Is like Mathematician..

Yup, saya memang suka angka okes..sangat suka..tapi??

Wah, banyaklah tapi2nya..kena tau juga beberapa software berkenaan estimator ni. Kiranya estimator adalah tulang belakang syarikat..warghhh...

Dalam hati, boleh ke aku??

Takpe, dah orang invited - maybe dia berminat dengan saya kot??he..he..he..Belum cuba belum tau kan??

Layan sajalah..

Sebenarnya saya suka kerja yang mencabar dan ada dateline sebab saya akan kerja sungguh2..saya tak suka kerja yang lengah2...macam sebelum ni..opsss..

Ok sajala..layan saja apa2...kalau ada rezeki saya, dapatlah kalau tidak, perancangan Allah itu lebih baik untuk saya.

http://www.lisaknutsen.com/images/Estimator_colored.jpg
Gambaran seorang Estimator
::F.Y.A.D:: forever and ever humble...

No comments:

Post a Comment

Pengalaman menjadi Tutor di UK

Assalam semua readers, Alhamdulillah, praised to Allah Al-Mighty, saya diberi peluang untuk menimba ilmu dan pengalaman menjadi Tutor unt...