Tuesday, January 17, 2012

Teringin nak jadi Mama Homeschooling...

Assalam all,
Sebenarnya saya banyak juga tidak puas hati dengan pentadbiran sekolah baru my dotter ni - ye, memang kami yang decide nak tukarkan dia dari Q-Dees ke Little Caliph tetapi...

1. Memang saya akui ianya islamic in any such as communication, class etc.

2. Tiada jadual waktu yang membolehkan saya mengikuti apa pelajaran yang sedang diajar di sekolah.

3. Tiada 2 way communication between parent and teacher - bila kita tanya teacher hanya jawab, "yeah, she fine.."?????

4. Saya tengok sekitar sekolah ada tempat2 permainan tetapi seperti tdk pernah digunakan since saya tgk daun2 kering yang jatuh pun tidak pernah di kutip, rumput masih panjang. So, tak mungkin student play around kat situ sedangkan rumput2 tu tak dipotong langsung!!

5. Baju sekolah still saya belum dapat sedangkan saya dah bayar sebelum sekolah dibuka lagi - early nov 11' lagi saya dah bayar. Alasan principle - tiada stock and definitely my dotter dah la size S, so dia kata memang tgh takde stock. Can u imagine that?? Dulu masa saya hantar anak ke Q-Dees, walaupun lewat seminggu they still ada stock sebab perkara tu saya penting kan??
6. Mereka ada pelbagai bahan bacaan dan silibus tapi saya rasa mereka jarang gunakan.

7. Saya belikan anak saya doughnut everyday tetapi still asyik tertinggal saja Tupperware tu - hish...
8. Sekolah tak mesra ibubapa la.

Ehmmm, saya ada sedikit menyesal hantar dia ke sekolah lain kan..tapi apakan daya, saya dah bayar semuanya. Nak hantar ke Q-Dees saya bukan apa, tiada silibus agama so, macam tak best je kan?Di Little Caliph saya yakin dia banyak belajar tentang huruf2 dalam Al-Quran. At least, dia cepat dapat membaca Al-Quran seawal yang boleh. Saya masa kecil dulu, umur 8 tahun dah khatam Al-Quran.

Itu yang timbulnya tajuk kat atas tu - homeschooling..Saya sekarang tgh jobless, rasa nak buat homeschooling je utk my dotter tu..boleh saya hias2 bilik atas tu buat satu kelas khas untuk my dotter. Segala silibus boleh download dari internet - saya fikir macam tu saja. Tapi, entahlah, karang kalau dah kerja susah pulak dan kalau tak kerja boring pulak di rumah ni..huhu

Home Schooling
Homeschooling jom!!!

nak buat gaya bilik macam ni boleh tak??
Ni pun okes..cantekkk!!
Also this..i loike...!!!
And of course this one...
This one pun quite good..
BTW, tengoklah macam mana nanti - hantar juga la my dotter ke Little Caliph but at the same time, saya still buat extra class untuk dia di rumah. What to do??

Mode: Kelas orang melayu macam tu lah..bukan nak menidakkan bangsa sendiri tapi inilah hakikatnya. Same as my neighbor ni - sebelah kanan suka tekan horn kereta tak kira masa, yg sebelah kiri pulak sukan bela kucing (banyak!!!) and bau kencing dan beraknya masuk sampai ke dalam rumah kami, in fact kucing2 tu siap nerak dan kencing di halaman belakang rumah kami..erkhhh, takde self esteem betuila..Sabar je lah..my husband ckp - its typical malay!!!

::F.Y.A.D:: forever and ever humble...

No comments:

Post a Comment

Pengalaman menjadi Tutor di UK

Assalam semua readers, Alhamdulillah, praised to Allah Al-Mighty, saya diberi peluang untuk menimba ilmu dan pengalaman menjadi Tutor unt...