Wednesday, January 18, 2012

My first cheese cake...

Assalam all,

Alhamdulillah, walaupun microwave saya rosak (dah lama dah..), tetapi tercapai juga hasrat hati nak membuat cake. So, saya nak buat cake ala2 secret recipe rasanya..So, cari2la kat google. Lepas tu saya baru teringat yang saya ada seorang kawan yang pandai buat kek, so saya buka la blog dia, sekalinya jumpa rahsia nak buat kek cheese tanpa membakarnya. Hanya chill je dalam fridge. So, saya nak bagi credit to Cik Dr Rai sebab bagi saya petua nak buat kek ni..best sangat..

So, sebab teruja dengan recipe nya yang simple and easy, saya dengan rasa tidak sabarnya terus ke kedai peralatan kek untuk membeli bahan2nya..tapi sayangnya di Jusco tiada pulak blueberry nak buat topping nya..frust jugak tapi takpe, dalam hati saya ini first percubaan takpe, next time saya akan dapatkan juga blueberry, kan sedap kalau letak kat atasnya..

Walau apapun, saya amat teruja..okla, ni recipe nya..

Bahan2 membuat Black Raspberry Jam...

1 mangkuk Black Raspberry

1/2 cawan air
1 cawan gula (kurangkan kalau tak nak manis sgt)

Cara2 membuat nya:

1. Masukkan raspberry dalam periuk bersama air...
2. Bila da mendidih.. masukkan gula...
3. Kacau hingga pekat...sejukkan dulu before sapu atas cake...

Bahan2 untuk membuat base cheese cake:

2 sudu besar butter(dicairkan)
biskut (hancurkan,tumbuk atau diblend)
1 sudu besar gula

Cara2 membuatnya:

1. Tumbuk/blend biskut hingga hancur...
2. Tuang butter/marjerin yang telah di cairkan ke dalam biskut yang dah dihancurkan tadi...
3. Masukkan gula. gaul rata...
4. Tekan kan ke dalam base loyang....
5. Masukkan ke dalam fridge sekejap hingga keras sedikit...
  
Bahan2 membuat cheese cake:

1/3 cawan lemon juice
230 gram sour cream
600 gram cream cheese (suhu bilik)
2 biji kuning telur
1 cawan icing sugar(atau blend kering gula pasir)-leh gantikan dengan 1 cawan condensed milk
1/2 cawan whipping cream
2 sudu besar gelatin halal (rendam dgn 40ml air dan cairkan secara double boil hingga larut)
  
 Cara2 membuatnya:

1. Pukul cream cheese. Bila dah lembut masukkan icing sugar... pukul hingga sebati...
2. Kemudian masukkan kuning telur. Pukul hingga kuning telur sebati dengan adunan...
3. Masukkan sour cream + whipping cream + lemon juice... Pukul rata.
4. Then masukkan gelatin.. Pukul hingga betul2 sebati...
5. Masukkan adunan ke dalam loyang yang dah letak biscuit sebagai base tadi....
6. Chill in freezer or refrigerate it. (semalaman)
7. Kuarkan cheese cake dr fridge then leh la sapukan black raspberry jam kat atasnya...
8. Makan!hehe

 And, again, thanks to Cik Rai for the recipe..
Ni la Cheese Cake yang dapat dihasilkan..hehehe
Yang base tu saya buat guna biscuit merry je..hehee
::F.Y.A.D:: forever and ever humble...

No comments:

Post a Comment

Pengalaman menjadi Tutor di UK

Assalam semua readers, Alhamdulillah, praised to Allah Al-Mighty, saya diberi peluang untuk menimba ilmu dan pengalaman menjadi Tutor unt...