Monday, January 16, 2012

Creative and Innovation in Business strategy

Assalam to all dear friend of mind,
Tajuk di atas tu ada kena mengena dengan module master saya masa weekend kelmarin, Lecturernya juga bernama pelik (biarlah rahsia - takut terbaca entry..hehehe). So, ini adalah subjek pilihan sebelum berakhirnya sem II ni. Apa yang menarik tentang module ni adalah:

1. Kalau kita tengok tajuk module, rasa ideanya macam mana nak make money doing business and at the same time we have a creative and innovative ideas..macam tu lah masa saya mula2 nak masuk kelas.

2. Module ni mesti ada kena mengena dengan macam mana Airasia boleh berjaya, macam mana company ni boleh success, macam mana company tu boleh lingkup??

Sekalinya, masuk saja kelas, lecturer cerita how to make creative thinking. So, dalam 2 hari tu hanya cerita berkenaan creative thinking and from that we will make an innovation. Fuh, how its done??saya pun pening tapi lecturer tu pun memang macam pelik. Ada 3 assignment group dalam kelas - semua pelik2. Tapi saya amat berminat, why?

1. Ada assignment suruh kita buat tentang 7 Hats method. Sebenarnya ada 6 Hats thinking je yang dikenalkan oleh De Bono tapi lecturer saya kata telah di tambah oleh Prof Engku Aziz (Wallahualam) so, jadi 7 Hats (Red, Blue, Yellow, Green, Black, White and gray) yang gray tu adalah dari Prof Engku. So, kenalah pecah2kan dalam idea yang kita dah select.

inilah gambaran De Bono..belum tmbh Prof Engku lagi (gray)

2. Ada pulak assignment kena buat tentang choice and make provocation. Its like odds for me!!tapi, we all kena buat jugak!!hahhaa...pelik..apa yang pelik sebab kita kena fikirkan satu benda yang memang dah sedia ada (logik akal la..) tapi cuba kita ubah if benda penting dalam benda tu kita buang. Sbg cth, kalau jam tangan, cuba kita buang perkara utama yang ada pada jam like muka jam yang ada nombor untuk kita paparkan waktu. hanya tinggal tali dan badan jam, pelik kan?Lepas lecturer bagi penerangan, baru saya faham, instead of buang muka jam tu, cuba gantikan dengan benda2 visible yang membolehkan kita still boleh tengok masa - cthnya, kita click button pada badan jam tu, ada voice bgtau jam berapa sekarang..huh, pening jugak nak fikir. And, last we all decide to do "Roofless House" - bayangkan rumah tanpa bumbung macam mana?so, kami guna method macam di supermarket, dimana di depan pintu depan kan ada air curtain??so, fikir2kanlah..sungguh pelik!!!

3. And, ini assignment paling mencabar - akan dibentangkan dalam kelas a week after CNY. Perkara yang mustahil akan berlaku, kita perlu buat experiment on that!!!ha ha ha...Sbg contoh, kita wish untuk jadi Spiderman, boleh lompat sana sini, bantu orang - tak logik kan??hah, macam tu la nak gain creative thinking and later will be innovation.

And, ada juga maklumat tentang penggunaan otak sebelah kanan dan kiri etc la..Seronok juga tapi tak taulah nanti macam mana rupa PMA yang bakal lecturer ni suruh buat. Wait and see sajalah...

Mode: Happy sebab week ni cuti panjang (4 hari..), boleh duduk rumah kemas dan cuci2 mana yang patut!!

::F.Y.A.D:: forever and ever humble...

No comments:

Post a Comment

Pengalaman menjadi Tutor di UK

Assalam semua readers, Alhamdulillah, praised to Allah Al-Mighty, saya diberi peluang untuk menimba ilmu dan pengalaman menjadi Tutor unt...