Wednesday, October 18, 2017

Pengalaman menjadi Tutor di UK

Assalam semua readers,

Alhamdulillah, praised to Allah Al-Mighty, saya diberi peluang untuk menimba ilmu dan pengalaman menjadi Tutor untuk semester baru 2017/2018. Saya melalui fasa interview kemudian barulah mereka menilai dan memilih untuk menjadi Tutor. Pada mulanya rasa tak berapa confident, hantar resume dan CV hanya untuk 'mencuba nasib', tapi Alhamdulillah, rezeki menyebelahi saya. Itulah, Allah nak beri memang tepat pada masanya. Rezeki memang takkan pernah berganjak walau seinci kalau dah memang rezeki milik kita, kalau dah bukan rezeki, even dah ada dalam genggaman pun boleh terlepas. Seperti Firman Allah SWT: 

أَمَّنْ هَٰذَا الَّذِي يَرْزُقُكُمْ إِنْ أَمْسَكَ رِزْقَهُ ۚ
“Siapakah yang dapat memberi kamu rezeki jika Allah menahan rezeki” (Surah Al-Mulk, ayat 21).

First kelas memang agak berdebar sebab kita ni English bukan bahasa pertama, tapi yakinkan juga diri untuk berdiri berhadapan dengan students dari pelbagai negara. Saya mengajar kelas students first year, so boleh bayangkanlah students semua masih 'fresh and clean', tak tahu apa2 so memang kena betul2 mengajar agar mereka faham apa yang kita nak sampaikan. 

Hull Old Town
Tidak ada masalah mengajar dalam english tapi bila mengajar pelajar yang bahasa utamanya adalah english, kita akan rasa 'debaran' semacam. Tapi, biasalah disini, disiplin students tak sama macam kat Malaysia. Di Malaysia, students lebih berdisiplin, itu pada pandangan saya lah. Disini, terpulanglah pada students tu, kalau dia nak terima lecture kita, dia boleh dengar tapi kalau dia taknak, dia boleh tinggalkan kelas ikut suka mereka. Itulah bezanya, kita tak boleh paksa mereka.

Itu sajalah perkongsian saya.

Alhamdulillah.

Regards, Dr to be - Intan

No comments:

Post a Comment

Pengalaman menjadi Tutor di UK

Assalam semua readers, Alhamdulillah, praised to Allah Al-Mighty, saya diberi peluang untuk menimba ilmu dan pengalaman menjadi Tutor unt...