Monday, January 16, 2012

Rahsia nak jadi pengingat yang baik..

Assalam all,
Best tak tajuk kat atas?hah, ni saya dapat idea dari kelas master saya weekend tadi. Lecturer saya ada tanya, ingat tak dengan mimpi kita malam tadi? semua classmate pakat diam dan rasanya takde yang ingat apa mimpi malam tadi. Saya pun sama..mana nak ingat kan??

So, lecturer saya kata dalam mimpi, kita akan bermimpi sekurang2nya 8 episod cerita (macam drama bersiri la..)..Adakalnya mimpi tu akan berulang2 dan bersiri2 which is dalam setiap tiduran, kita akan mendapat mimpi yang sama tapi berlainan episod tapi dalam 1 malam saja kita mampu untuk bermimpi 8 episod cerita tau!!Ini adalah kajian lecturer saya sendiri...kaget sebentar..

Dia kata mimpi perlu disimpin untuk membolehkan kita menguasai daya ingatan..macam mana??

Okes, mulai malam ini, dia suruh kami semua mencatatkan mimpi yang dialami malam sudah ke dalam buku/diary apabila bangun dari tidur. Kena terus buat selepas bangun bukan sesudah mandi pagi ke, selepas solat subuh ke..terus buat bila celik saja mata. Maknanya, buku/diary kena ada sebelah bantal kita la kan??

Mula2 memang kita akan rasa tak mampu nak ingat dan mungkin kita hanya akan ingat cerita2 terakhir saja (episod akhir dlm mimpi kita tu la..), tapi percayalah kalau kita amalkan menulis mimpi2 kita, lama2 kita akan berjaya mengingati keseluruhan jalan cerita mimpi kita tu. So, apa lagi??boleh try la kan??

Huh, so kesimpulannya, saya rasa itu adalah salah satu cara nak menguji daya ingatan kita. Kalau kita nak jadi seorang pengingat yang baik, cuba buat exercise yang saya list kan kat atas...huhuhu..

nights-into-dreams
Mimpi kadang2 memberi suatu petanda...
Mode: saya pun sedang cuba kaedah ni - mungkin boleh berjaya sebab saya ni selalu saja hilang ingatan sejak akhir2 ni..hehehe...

Waalahualam...

::F.Y.A.D:: forever and ever humble...

No comments:

Post a Comment

Pengalaman menjadi Tutor di UK

Assalam semua readers, Alhamdulillah, praised to Allah Al-Mighty, saya diberi peluang untuk menimba ilmu dan pengalaman menjadi Tutor unt...