Tuesday, September 28, 2010

Impian dan harapan...

Salam Lebaran semua...

This is one of my favorite entry to talked about...it's about my families, future n another journey...ehmmm, a bit crunchy but it still in my hand..

Ianya berkenaan penghidupan yg kita kna ingat bahawa dunia ini hanya sementara, yg kekal hanyalah akhirat..tapi??aku tak faham mengapa manusia sanggup memutuskan tali silaturrahim??yelah, tai silaturrahim yg telah terjalin sejak berpuluh malahan ianya adalah generasi yg sama..aku sedih akan perkara ni..dan aku tak tahu dimana silapnya dan bagaimana cara untuk mengatasinya???

Ianya berpunca dari sikap tamak haloba dan masing2 hanya memandang kebendaan, justeru diri dikuasai oleh syaitan laknatuallah..bila syiatan dah menghantui diri, kita akan lupa asal usul kita..lupa semua saudara mara, apa yg ada hanyalah amarah dan hasad dengki...Ya Allah, bagaimana nak perbetulkan semua keadaan ini ya Allah??sesungguhnya, aku amat sayang pd semua ahli keluarga aku tak kiralah dari mana generasi kan..yg penting ada kait mengait dgn bin dan binti keturunan yg sama...

Aku amat sedih dgn apa yg terjadi skrg, apakah ia akan berterusan ataupun macam mana?macam mana nak satukan ahli2 keluarga yg telah sekian lama terpisah dek kerana kerasukan dan hasutan dunia???Ya Allah, aku hanyalah hambamu yg kerdil dan hina namun aku juga punya hati dan perasaan...aku juga mahu sebuah keluarga yg harmoni dan disenangi...tapi, apa yg terjadi skrg byk membantu aku dr segi penambahan ilmu pengetahuan, sikap sabar dan bertolak ansur...dalam apa jua cara pun, kita perlu ada perasaan bertolak ansur dan muafakat...kerana semestinya muafakat itu membawa keberkatan...

Allah amat syg pd ummatNya yg mempunyai sifat sayangkan silaturrahin dan mengeji pd yg suka memutuskan silaturrahim kerana sesungguhnya kita hanyalah sementara dibumi ini, tiada yg kekal melainkan Allah...aku tak dapat menggambarkan perasaan aku skrg, yg ada hanyalah kesedihan yg aku kira kemuncak pada apa jua kesedihan yg sdg aku alami..ye, kesedihan akan terpisahkan tali silaturrahim yg telah sekian lama terjalin tidak boleh ditandingi oleh mana2 rasa kesedihan yg lain...

Apa yg aku mampu perbuat skrg adalah, berdoa dan terus berdoa semoga Allah membuka semua pintu2 taubat utk semua ahli keluargaku tak kiralah dari mana generasi pun dan semoga semua akan mendapat rahmat dari Allah dan ditempatkan ditempat2 orang2 yang soleh dan solehah...aminnn

For all my families...bay in mind, i need u all in my life and more on that, please be in 1 family again..please remember our grandma and grandpa..they need our blessing...hmmmmm

Saturday, September 11, 2010

Kenangan berhari raya 2010..

Salam Aidilfitri..

Ehmm, harini adalah tanggal 2 Syawal 1431H (11 Sept 2010)..dan kenyataannya, aku masih berada di negeri Perak..ye, negeri Perak bkn Johor ok!!Dan, aku msh setia dok kat umah smbil layan2 FB, tgk tv n rehat2 santai dgn anak n hsbn..mengapa??itu jgn ditanya dan biarlah ianya menjadi rahsia aku sendiri, bkn tknk share tp mls nak ungkit apa yg dah terjadi, dan kami menganggapnya sbg ujian Allah kepada hambaNya..InsyaAllah, kalau tiada aral, kami balik juga ke Johor (tp taktau raya ke berpa kan??)..

 
Kenangan raya 2006

Mlm sebelum menjelang raya, aku memasak juadah raya, aku msk lontong jawa n burasak..dan, lauknya ada rendang daging indonesia (bibik msk), burung puyuh msk cleo, sambal goreng jawa, sambal tumis sotong n kuah lodeh..ehmmm, semua menu menarik2 belaka tp yg mknnya sapa??kami jelah, sapa lg kan??sedih mmgla sedih sbb inilah 1st time aku tak balik beraya dikampung..mak mmg pd mulanya tak dpt terima kenyataan tp inilah hakikatnya kan??lumrah kehidupan, ada kala di atas, dan ada kala dibwh, so masa kami sdg di bwh skrg ni...

My lovely family 2006

Kat area Manjung ni byk beza dgn johor, yg paling ketara lemang, kalau kat johor agak payah nk jumpa org bakar lemang tepi jln, tp kat sini blh dikatankan setiap 50meter ada 1 gerai bakar lemang..mak aiii, tp kami tak beli pun sbb msg2 rasa makanan yg aku msk dah terlalu byk, so takut tak habis, jd membazir pulak kan??membazir tu amalan syaitan, so aku taknak tergolong dlm 'kwn2' syaitan..nntila, next kalau rasa2 nak mkn lemang, ada org jual lg, blhla pekena sebatang dua kan??

Last ayah buat lemang 2006, then 2010 baru buat blk..

Ehmm, itula serba sedikit cete berhari raya di perantauan..sedih sgt2 tp nk buat mcm mana kan??nak tknak kenala terima...bknnya selalu tp sekali sekala, tp tak blh blk pulak..sapa yg tak sedih kan??mak aku kat jhr smpai deman2 sbb aku tak blk, sedih sgt2...yelah, thn ni plak ayah aku buat lemang, mak masak dodol, lauk jgn ckpla, semua sedap2 belaka..aduyai..tp ayah kata kalau aku blk nnti, dia akan bakarkan jgk lemang tu..entahla,bile nak balik tu??

 Family Kluang

Family my sis

Last but not least, inilah dugaan dan cabaran buat kami sekeluarga thn ni..mmg betul2 dugaan yg sggh hebat...apa yg kami hanya mampu kata, Ya Allah jika inilah dugaan dariMu, aku redha Ya Allah..amin...

Monday, September 06, 2010

Hari-hari terakhir bulan Ramadhan...

Salam Ramadhan Al-Mubarak..

Harini agak sedih sbb aku masih tdk mempunyai peluang utk bersolat terawih utk hari yg ke 27 Ramadhan..sedih sbb aku masih tdk blh menyempurnakan solat2 sunat dimalam lailatul qadar..InsyaAllah, mungkin harini hari yg terakhir aku bercuti dari keuzuran, esok dah boleh puasa..mengikut riwayat (tak ingat dari siapa), kalau 1 Ramadhan jatuh pada hari rabu/ahad, mungkin malam lailatul qadar akan jatuh pada malam ke 29 ramadhan (wallahualam bissawab)..ini hanya riwayat..

 Allahu Akbar!!!

Sesungguhnya malam lailatulqadar tu adalah rahsia Allah..kita sbg hamba kena la cari malam lailatul qadar tu..InsyaAllah, aku akan gunakan mlm2 ikhsan yg dapat aku titipkan ni (mungkin ini saja rezeki aku yg Allah bg...), tapi aku tetap bersyukur..aku masih mampu utk bersolat terawih..tahun ni 10 hari tak diizinkan berpuasa oleh Allah...(",)

Apa yg aku sedih sbb aku mmg benar2 nak bertaubat dan aku mmg benar2 nak jd insan Allah yg hakiki, aku try nk buang semua perangai2 buruk dulu (hanya Allah yg Maha Mengetahui)..Ini janji aku pada Allah, aku nk byr nazar aku pd Allah (puasa seminggu berturut2 sbb dah dapat ijazah - masih tak dibuat lagi)..Ya Allah, ampuni aku Ya Allah..lagi 1, mak aku ada pesan yg aku belum bg lg set alat tulis utk semua anak yatim kat Rumah Anak Yatim Kluang..itu aku akan usahakan..



Lagi 1, berkenaan rezeki Allah ni (durian runtuh), kalau dapat rezeki tu mggu dpn (aku dah nazar nak berpuasa seama 1 hari)..InsyaAllah...Ya Allah, tolongla hambaMu ini Ya Allah...aku memang sehina-hina umat..tapi Kau tolongla bukakan jalan dan pintu taubat utk ku Ya Allah..Aku mmg sedar apa yg telah aku lakukan sebelum ini dan aku cuba utk mengubah diri ini Ya Allah...

Sesungguhnya, syurga itu benar, nerakan itu benar Ya Allah...Tiada Tuhan lain yg wajib disembah melainkan Kau Ya Allah...Inilah yg aku terapkan dalam jiwa nurani aku skrg dan InsyaAllah, aku akan terapkan pada jiwa anak aku kelak...

Macam mana nak jadi seorg yg pemaaf dan jgn cepat marah2??itu adalah kunci syaitan..so, kena muhasabah diri la...itu yg amat penting sekali..so, skrg musuh utama aku adalah nafsu aku sendiri...kalau aku berjaya melawan nafsu, tak musahil aku blh melawan syaitan yg menyesatkan..InsyaAllah..

Kehidupan ni hanya sementara, yg abadi adalah di alam akhirat, dunia ni hanya satu persinggahan utk kita sbg umat menuju ke alam akhirat yg kekal abadi...apa2pun, benda ni kena selalu ingat, kalau ada rezeki lebih, kena ingat insan yg memerlukan, kerana setiap rezeki yg Allah bg ni bukan semuanya utk kita, mungkin ada sedikit utk org lain yg memerlukan, InsyaAllah, aku akan mula menerapkan unsur2 penjimatan yg sebelum ni aku lalai dan alpha dari memikirkannya...aku akan cuba utk tdk boros (lebih berjimat dan menyimpan)...

 


Mungkin ada hikmah disebalik semua dugaan Allah, bila kita dilanda kesusahan, ingatlah, Allah sedang berkomunikasi dgn kita berkenaan hal apa yg sedang kita lakukan sekarang mahupun yg telah berlalu..Ingatlah, Allah itu Maha Adil dan Bijaksana, Dia akan menentukan mana yg baik dan mana yg buruk utk kita...Alhamdulillah Ya Allah, sejujurnya, dugaanMu amat bernilai utk membangkitkan diriku drpd leka dan alpha dgn duniawi...

Bulan Ramadhan dah nak pergi, tp aku sedih sgt2, kenapa ye?aku rasa mcm tak cukup, dan aku akan rindu pada bulan Ramadhan kerana ini adalah bulan yg semua pintu taubat terbuka luas, hanya kita sbg umat yg ingat ke tidak....

Tapi, Ya Allah...Aku amat rindu pd bulan Ramadhan ini Ya Allah, semoga aku diberi kesihatan dan kekuatan utk berjumpa dgn bulan Ramadhan yg akan dtg...aku nak memberi  kebahagian kepada kedua ibu bapa...sebelum mereka menutup mata meninggalkan dunia ini utk selama-lamanya...amin yarobbal alamin...

Dugaan PhD di bumi UK

Assalam reader, Sudah 2 tahun 2 bulan saya di bumi UK. Alhamdulillah, banyak dugaan pahit dan manis yang saya tempuhi sepanjang menjala...