Thursday, January 15, 2015

Percutian ke Surabaya dan Malang, Indonesia

Assalam dear friend,

Dah lama rasa nak post pasal percutian kami sekeluarga ke Indonesia masa musim cuti persekolahan 2014 yang lalu. Asyik terperuk je entry ni sebabnya gambar dari my Iphone tidak ditransfer lagi. Bukan tak boleh tulis direct dari phone tapi saya lebih selesa bercerita dan menulis dihadapan screen yang besar - senang nak check kesalahan!.

Cuti sekolah haritu kami bercuti ke Surabaya dan Malang, Indonesia (10 - 15 Dec 2014) bersama MIL dan FIL. Sebenarnya, tujuan utama nak ke rumah bekas maid saya di Surabaya then belilah tiket ke sana. Tapi, end up kami tak dapat cari alamat dia plus nombor telefon dia pun dah hilang, kami tukar planning. Memang hasrat kami nak bawa mak dan abah jalan-jalan naik kapal terbang. So, disebabkan ada rezeki lebih, kami bawalah mereka. Next pula nak plan bawa mereka ke UK, harapnya mereka sihat hendaknya.

Kami bertolak dengan pesawat AA QZ8289 pada jam 8:45 malam dan sampai di Juanda Airport dalam jam 11:10 malam (waktu Indonesia). Terus check-in hotel yang telah dibooking melalui booking.com.

Hari pertama (Khamis) - 11 Dec 2014.
1. Pagi dalam jam 10 kami bergerak ke Malang dengan menyewa kereta (siap pemandu) dengan kos 550,000Rupiah sekali dengan minyak. Kat sini kena tanya samada kereta yang kita nak sewa tu siap ada pak supir (pemandu) dan minyak sebab kadang2 harga murah tapi minyak kena tuang sendiri.
2. Sampai Malang dalam jam 2:30 petang. Keadaan haritu hujan so memang lambat sikit plus kat sini separuh jalan je lalu highway yang balance lalu jalan biasa a.k.a kampung, memanglah macet (jammed).

3. Kami lunch di salah satu kedai famous - Rumah Cabei, Malang (ada 30 jenis cabei). Kedainya biasa saja tapi makanannya sangat sedap - fully recommended la!.

4. Kami check in di hotel Ibis Malang. Kami book yang special sikit untuk mak dan abah rasa selesa bercuti, duduk di hotel yang awesome.

5. Petang tu kami berehat je sebab penat long distance dari Surabaya ke Malang.
6. Lepas solat Maghrib - kami amik taxi untuk jalan-jalan di BNS. BNS ni macam kawasan genting highland, ada banyak permainan untuk kanak2, tapi taklah segah genting. Sebenarnya boring je kat sini, haha. Kami spent masa dalam sejam je lepas tu balik semula ke hotel.

7. Sampai hotel, perut kelaparan, end up kami dinner saja di hotel.

Hari kedua (Jumaat) - 12 Dec 2014.
1. Pagi2 lagi jam 8, kami dah bergerak ke kawasan petik apple di kota batu, Malang. Kat sini kawasan tanah tinggi dan cuacanya agak nyaman, tapi takdelah sejuk sangat. Kota Batu memang famous untuk apple picking. Nak masuk ke kawasan kebun, kena bayar 20,000Rupiah/person dan kita akan dibawa ke kebun menggunakan van tut-tut. Lepas tu sampai je, boleh la petik2 apple dengan unlimited bite, haha (maksudnya, boleh mkn seberapa banyak yang kita nak dalam kebun tu) tapi bila nak bawa balik apple, kena bayar dgn kadar timbangan 30,000Rupiah/kg. Abah dan mak nak bawa balik johor, so kami beli hampir 10kg. Apple kat sini memang manis dan sangat ranum. Tak macam apple yg kita beli kat supermarket Malaysia - apple selalunya diimport dari NZ, Australia ke, rasanya masam.

2. Setelah puas petik apple, kami turun semula ke tempat kereta sewa kami tadi (naik tut-tut la). Suami dan FIL menunaikan solat jumaat di masjid yang berhampiran. Saya, MIL and Dian membeli sedikit ole-ole yang dijual local people.
3. Pak supir bawa kami ke kedai yang banyak menjual barang-barang ole-ole khas Kota Batu. Harganya agak mahal jika dibandingkan dengan harga yang dijual di kawasan kebun apple. Tapi dikedai ni boleh suruh mereka bungkuskan apple2 kami tu ke dalam kotak. Mereka wrap cantik dan tak perlulah kami membeli beg tambahan, pakai kotak pun dah okay.
4. Kemudian, kami ke Candi Jago Tumpang - sekadar melihat kawasan candi dan membawa Dian melihat kawasan2 tapak lama.

5. Kami makan petang di restoren warung lesehan yogyakarta. Sedap juga tapi ayam gorengnya di goreng seekor2 sekali dengan kepalanya, haha!. Scary.

6. Kami kembali ke hotel - petangnya Dian swimming di roof top hotel. Dian ni memang suka swimming, sebab tu cari hotel yang ada swimming pool.

7. Kami amik perkhidmatan massage di bilik - murah je dgn harga 50,000Rupiah/sejam.
8. Jam 12mlm, kami sudah bersiap untuk bergerak ke Gunung Bromo. Perjalanan memakan masa sekitar 4 jam, dan kami harus sampai ke kaki gunung sebelum jam 4:30pagi.

Hari ketiga (sabtu) - 13 Dec 2014.
1. Kami tiba di kaki gunung Bromo dalam jam 4pagi. Pak supir yang membawa kami sudah siap2 tempahkan kami perkhidmatan jeep untuk naik ke puncak gunung. Kat sini, nak naik ke puncak gunung, hanya jeep yang dibenarkan kerana jalannya sangat curam dan berbukit bukau. Nak bawa jeep juga kena ada kepakaran sebab kalau tak mahir, silap2 boleh jatuh tergolek, jalannya sangat berliku2.
2. Cuaca sangat sejuk, semakin kami menghampiri puncak gunung, cuacanya semakin sejuk. Ada lebih kurang 600 buah jeep disediakan oleh pihak pelancongan Indonesia hanya untuk pelancong/local people yang nak naik ke atas dengan akdar bayaran 600,000Rupiah/Jeep. Sebuah jeep boleh memuatkan 4-5 orang. Kalau tak bawa pakaian sejuk, local people sini banyak menjual - tak perlu risau, keluar duit saja. Tapi pada saya still murah - saya sewa jaket sejuk hanya 20,000Rupiah. Beli gloves, head skop (ada tagline Bromo) untuk kenang-kenangan.
3. Setiap jalan hanya muat sebuah jeep saja - kalau lambat, kita akan dibelakang la. So, kami ketinggalan sedikit sebab ada yang sakit perut dan sebagainya. Bila sampai di kawasan berhampiran puncak, kawasan dah penuh, nak berjalan saya rasa ada lebih kurang 2KM lagi ke atas. So, takkan nak suruh mak dan abah berjalan, kesian kat mereka dengan suhu yang sejuk, plus masih gelap lagi. Sebenarnya, tujuan kami nak ke puncak gunung adalah untuk menyaksikan matahari terbit - sama seperti di gunung fuji haritu.
4. So, kalau kita tertinggal, jangan risau. Kita boleh menyewa motor!!. Mereka akan bawa kita terus ke puncak dengan kos 15,000Rupiah/person. Kami menggunakan perkhidmatan ini untuk naik dan turun ke jeep kami. Walaupun dah sampai ke puncak, kami still kena jalan, ada lebih kurang dalam 200meter dengan beberapa anak tangga untuk sampai ke puncak. Ada juag disediakan kawasan untuk solat.
5. Dapatlah Dian melihat sendiri bagaimana matahari terbit. Dari sekecil2 bulatan sehinggalah besar (waktu puncak Dhuha). Syukur Alhamdulillah. Abah dan mak juga dapat merasa teh dan jagong panas di puncak gunung bromo.

6. Lebih kurang jam 6:30 pagi, kami turun ke jeep. Jeep membawa kami melalui kawasan yang dipanggil padang pasir oleh local people. Kami berhenti disini untuk ke puncak lahar gunung bromo. dari kawasan jeep berhenti, kami menaiki kuda dengan bayaran 150,000/person (return). Jauh juga kalau berjalan kaki ke kawasan lahar ni, saya rasa dalam 1.5KM. Kuda membawa kami sehingga ke kaki anak tangga. So, kuda tak boleh naik tangga kenalah kami menapak anank tangga setinggi 250 anak tangga untuk sampai ke puncak lahar. Letihnya jangan cakaplah tapi demi nak tengok puncak lahar yang amsih aktif, so saya gagahi jugalah.

7. Kat sini t-shirt gunung bromo agak murah - dalam 20,000/sehelai. So, kalau nak beli ole-ole baik beli disini, lebih murah berbanding di kawasan lain (untuk ole-ole bromo la).
8. Kami bergerak turun dari kawasan kaki gunung sekitar jam 10pagi dan terus menuju ke Surabaya.
9. Dipertengahan jalan, kami singgah lunch di salah satu restoren padang.
10. Kami ke Makam Wali Sunan Drajat - singgah untuk solat dan melawat makam.

11. Sampai di Surabaya dalam jam 8malam dan check in di hotel (lupa). Kami tertidur kepenatan kerana dari malam tadi berjalan.

Hari keempat (ahad) - 14 Dec 2014.
1. Pagi2 kami ambil kereta sewa ke kawasan shopping 'jembatan merah'. Barang-barang disini murah terutamanya telekong (jilbab). Harini fokus pada shopping sebab kami dah penat berjalan seharian sebelum ni. Tapi, kami tak shopping sangat pun sebab fokus percutian kali ni adalah untuk melihat keindahan alam. Beli sekadar untuk kenang-kenangan saja.
2. Kemudian kami ke muzium kapal selam ditengah bandar Surabaya.

3. Singgah di Masjid Sunan Ampel untuk solat dan melawat makam wali.

4. Pulang ke hotel untuk berkemas. Kami kena ke airport seawal jam 2pagi keesokkan harinya.

Hari kelima (Isnin) - 15 Dec 2014.
1. Kami tiba di airport seawal jam 3pagi tapi disebabkan suami tertinggal blazer yang baru dibelinya di pasar 'jembatan merah', taxi terpaksa berpatah balik. Perjalanan dari hotel ke airport mengambil masa 30minutes tanpa jammed.
2. Kami dah berdebar menunggu, jam 4pagi baru suami tiba. Tapi kami harus berlari ke kawasan check in kerana ada baki masa sejam sebelum menaiki kapal terbang.

3. Nak dijadikan cerita, kami tak ingat kena bayar tax/person sebelum meninggalkan Indonesia ni. memang kami pernah ke Jakarta dan Bandung sebelum ni, tapi itu tahun 2009, mana nak ingat. Tax yang dikenakan agak tinggi, 200,000/person. Baki duit rupiah dalam beg hanya 500,000Rupiah. So, bergegas kami berpusing mencari sesiapa yang boleh menukarkan wang RM ke Rupiah. Ada la seorang hamba Allah, orang local sudi menukar wangnya tapi charge yang dikenakan memang tak berbaloi. Takpelah, waktu masih awal pagi, belum ada money changer yang buka, terpaksalah bayar mahal kat pakcik ni - kami halalkan ya. So, selepas membayar tax sebanyak 1jutaRupiah kepada Indonesia, kami berlari ke pintu gate penerbangan.
4. Mak jatuh diatas abah semasa berjalan menaiki eskulator. Kesian kat mak dan abah. Abah mengerang kesakitan sebab tertimpa oleh mak. Keadaan jadi sedikit kelam-kabut, mujurlah takde apa-apa. Cuma abah bengkak2 sikit, nasib baik tak apa2, risau kami.
5. Kami sambung berlari, kali ni Dian pula jatuh tersungkur sebab laju sangat berlari tu. Aduh, berat juga dugaan kami pagi tu. Dari suami ketinggalan blazernya, abah dan mak jatuh dan kali ni Dian pula.
6. Finally, kami berjaya menaiki pesawat pulang ke Malaysia. Alhamdulillah.

Rumusan:
1. Nak datang Indonesia, sediakan wang taxnya - kaya kan kerajaan mereka?. Di Malaysia, takde pun kena bayar tax. Malahan, saya dah pernah duduk di Japan pun tak pernah dikenakan tax apabila keluar.
2. Masih ramai yang memang sangat miskin di sana - berniaga dikaki lima di bandar raya.
3. Hati-hati jika berbelanja - mereka nampak kita pelancong, kalau tak pandai 'ayat' sikit, kenalah sembelih oleh mereka.
4. Try dapatkan kereta sewa yg paling murah - kalau boleh try bandingkan harga, nego la supaya mereka kurangkan harga.
5. Di kawasan Makan Sunan Drajat - ramai peminta sedekah. Kami memang takde tukaran syiling yg banyak, mereka siap sound2 kami pula, 'datang kenapa tak bawa duit untuk derma?', lawak kan?. Yg paling lawak, ada orang yg buat tukaran syiling kat situ. Niatlah menderma kerana Allah, walau apa pun modus operandi diaorang!.

Alhamdulillah, dapat juga membawa mak dan abah bercuti kali ni. Tak terbalas jasa mereka pada kita, harapnya dapat lagi membawa mereka ke Mekah dan UK, one fine day!.

Mak saya juga tidak ketinggalan - saya tak dapat bawa di bercuti sebab keadaan dirinya yang tak mengizinkan. InshaAllah, saya berhasrat ingin membawa mak ke Mekah dan UK juga walaupun berkerusi roda.

Regards, Dr to be - Intan

1. PAKEJ MURAH / JIMAT BERCUTI KE BANDUNG

Assalamualaikum Tuan/ Puan Abang/ Akak

Kami dari Bimo Mekarwangi Bandung Tour & Transport
    Sebuah syarikat muslim kat Bandung yang memberikan perkhidmatan tour ground handling di beberapa daerah favorit untuk dilawati.
    Insha Alloh, driver & tour guide kami yang profesional santun dan peramah akan selalu bawa anda ke semua tempat favorit kat Bandung, Bogor dan Jakarta dengan selamat.

Special offer 2015... Jom tempah transport murah kat Bandung jer .

Rate per Kereta per Day :
    # Suzuki APV /Toyota Avanza/Daihatsu Luxio (6 seat) Rate: IDR 400.000 or RM 115

# Toyota Innova / KIA Pregio (8 seat) Rate: IDR 550.000 or RM 160

# Coaster Isuzu Elf Short (11 seat) Rate: IDR 650.000 or RM 185

# Coaster Isuzu Elf Long (17 & 19 seat) Rate: IDR 850.000 or RM 245

# Toyota Hiace commuter (12 seat) Rate: IDR 850.000 or RM 245

*Include : minyak, parking fee, tol, driver, driver meal and kereta
    *Exclude : entrance fee ke tempat-tempat pelancongan untuk persons & kereta
    *Ada extra charge sebesar IDR 50.000 jika nak melawat ke Kawah Putih
    *Tak ada extra charge jika nak melawat ke kawasan Lembang & Tangkuban Perahu

Company kami tak payah ada deposite cukup send jer picture flight details and tempahan kereta cukup by WhatApps.

Terimakasih,
    Bimo Mekarwangi Tour

Call/Text/ WhatsApp : +62 877 1519 6061 (Mas Bimo)
    Email : bimomekarwangi@gmail.com
    Facebook Page : Bimo Mekarwangi Bandung Tour & Transport

2. salam tuan dan puan
    kami mohon maaf dan minta izin promotion
    kami salah satuagency yang ada di padang bukittinggi west sumatera
    yang memiliki legalitas yang sah
    dengan ini kami menawarkan belbagai macam pakej percutian untuk information lebih lanjut sila hubungi di talian phone atau whatsapp +6282169960060 (edward ardy)atau sila tengok blog kami di www.risfyhidayahgroup.blogspot.com

wassalam
    terima kasih

(edward ardy)

3. Saya baru balik Dari Malang.tahun ni sj..sdh 2 Kali pergi Sana.driver Dari juanda airport ke Malang hanya 350ribu rupiah.jk d Malang..tmpat paling menarik ialah jatim park 2.d Malaysia belum Ada tmpt mcm tu.lebih grand Dari genting.bila Ada kelapangan..cubalah saudari sekeluarga kesana.

1. Boleh beri nombor supir pa sy....sy nk pergi malang bulan mei thn dpn

2. Ada no telefon supirnya?? boleh share dgn saya. email saya am_anuar86@yahoo.com

3. Boleh dapat nombor contact supir

4. boleh share no tel supir di sini? tksih

5. ye, ada tak no supir yang murah tu??? thanks...

6. Bole dapat nombor contact tour agent yg murah ke Surabaya-Malang-kawah Ijen?

4. sekarang airport tax Indonesia dah diserap dalam tiket kapal terbang (baru je, dalam tahun 2015 ni)... so, tak payah risau nak tinggalkan balance duit rupiah... kecuali utk bagasi terlebih muatan jer laa.... he he he

5. Nk g surabaya dec 2016 nnt...blur x penah spi sana lg...mn lbh sesuai nk cek in hotel kt surabaya ke kt malang

6. Nice Info :

7. Assalamualaikum…
    Kami menawarkan pelbagai pakej menarik ke Medan, Bandung,Bali,Lombok,Pekanbaru,Aceh,Padang Bukittinggi dan lain2 destinasi popular untuk anda.Semua urusan kami lakukan.Dari urusan tiket kapalterbang,hotel,transport,makan dan pemandu pelancong semua kami sediakan untuk anda.Untuk group yang besar di alu alukan.Harga menarik menanti anda.
    Tak perlu bersusah payah menguruskan group anda.Berikan senarai nama peserta dan tarikh perjalanan dan semua kami uruskan.Urusan di lakukan di Malaysia.Mudah dan selamat.Temujanji untuk urusan group yang besar juga boleh diatur.Semua urusan di lakukan di Malaysia sahaja.Minima berdua sahaja pun boleh!! JAMINAN KEPUASAN UNTUK ANDA!!!
    Hubungi saya di talian 0126665436 atau lihat di blog saya untuk maklumat lanjut.Banyak maklumat berguna untuk panduan anda.

8. Mohon maaf Tuan & Puan, kami numpang promotion
    Kami menawarkan Pakej Percutian ke Medan dan Danau Toba
    Lake Tour 04 Hari / 03 Malam MYR 380 ( 10 orang )
    Pakej kami design sangat murah dan berkualitas
    FULL SERVICES

Isuzu Elf (11 orang ) MYR 235 / Hari
    Toyota Hiace (11 orang ) MYR 320 / Hari
    Medium Bus ( 27 orang ) MYR 500 / Hari

Note :
    HARGA SEWA KERETA SUDAH TERMASUK : DRIVER AND PATROL

9. Asslamualaikum Tuan/Puan.

Sesiapa yang nak melawat ke Padang dan Bukittinggi jangan risau hati sila hubungi :

KITA HOLIDAYS TRAVEL & TOUR INDONESIA
    Tour operator & Travel Agency

Kami menyediakan PAKET TOUR DAN PENGKHIDMATAN KENDERAAN SAHAJA UNTUK LAWATAN PADANG DAN BUKITTINGGI dengan harga yang sangat berpatutan dengan driver yang mesra, educated, baik hati, sopan, suka menolong dan sudah lama berpengalaman dalam memberikan pengkhidmatan pada pelancong dari Malaysia.

Kami berusaha menjadikan lawatan Tuan/Puan sangat berbaloi dan bermakna dengan famili dan rakan-rakan di masa percutiannya bersama kami.

Our motto : We serve you with heart

Wassalam
    Contact person :

1. Amsyahril
    ( Director )
    Mobile : +62 852 6300 7445 ( WhatsApp )

2. Riko Adryansyah
    ( Tour & Transportation Manager )
    Mobile : +62 813 6565 4104 ( WhatsApp )

10. ASSALAMU ALLAIKUM …………. HORAS … !!! JOM KE MEDAN … !!! JOM KE DANAU TOBA … !!! SALAM KENAL TUAN AND PUAN . MINTA IZIN NAK IKUT PROMOTE KAT BLOG TUAN / PUAN

PERKENALALKAN KAMI DARI TIARA TOURS INDONESIA, KAMI ADALAH AGENCY PELACONGAN YANG BERLICENSED AND PROFESIONAL. KAMI MENAWARKAN PAKEJ – PAKEJ MURAH KE DANAU TOBA, MEDAN, SAMOSIR ISLAND, DAN TEMPAT SHOPPING MURAH DI BANDAR MEDAN.
    PAKEJ LAWATTAN LAINYA TERSEDIA ; SEPERTI PAKEJ TOUR KE PADANG, BUKIT TINGGI, BANDA ACEH, PULAU SABANG, JAKARTA, BANDUNG, YOGYAKARTA, BALI ISLAND, LOMBOK, MAKASAR, BUNAKEN, MANADO, TORAJA DAN PULAU NIAS .
    PAKEJ DITEMPAH SANGAT MENARIK, HEMAT DAN LAYANAN BEST. PILIHAN HOTEL DAN BILIK BERSIH, MAKANAN MENU MELAYU / MOSLEM RESTAURAT (100 % HALAL ) DAN BERPASAL PERHIKMATAN KAMI DISOKONG BEBERAPA UNITS KERETA BARU DAN BUS PERSIARAN.

DISINI KAMI BAGIKAN PAKEJ MELAWAT KE MEDAN DAN KE DANAU TOBA
    PROGRAM 04 HARI / 03 MALAM ( FULL SERVICE )
    TAK ADA EXTRA BAYAR.
    TAK ADA TIPU – TIPU !!!
    HARGA PAKEJ 04 HARI / 03 MALAM MYR : 380 (10 ORANG )
    HARGA PAKEJ 03 HARI / 02 MALAM MYR : 275 (10 ORANG )

BILA NAK MELAWAT KE MEDAN, SILA CONTACT DAN TEMPAH PAKEJ DI :

ISUZU ELF (11 ORANG ) MYR 235 / HARI
    TOYOTA HIACE (11 ORANG ) MYR 320 / HARI
    MEDIUM BUS ( 27 ORANG ) MYR 500 / HARI

11. ASSALAMU ALLAIKUM. HORAS JOM KE MEDAN.SALAM KENAL TUAN AND PUAN .
    DISNI KAMI MENAWARKAN PAKEJ – PAKEJ MURAH KE DANAU TOBA, MEDAN, SAMOSIR ISLAND, DAN TEMPAT SHOPPING MURAH DI BANDAR MEDAN.
    Saya bersedia nak bantu Tuan and Puan untuk ikut melancong bersama
    saya.

Contact :+6281263636746
    Whatsapp:+6281520944993
    Instagram: infotoursmedan
    Facebook :1. Eza purba
    2. pakej lawatan
    Email : infotoursmedan@gmail.com

12. TIP MENCARI PAKEJ MURAH DAN SEWA KERETA
    JANGAN TERGODA HARGA SEWA KERETA MURAH … !!!
    JANGAN TERGODA HARGA PAKEJ MURAH …. !!!
    JANGAN TERTIPU …. !!!

 PLEASE MAKE SURE SYARIKAT NAME AGENCY PELANCONGAN / SEWA KERETA
     PLEASE MAKE SURE ADDRESS AGENCY PELANCONGAN
     PLEASE MAKE SURE TALIAN TELEPON , FAX MAIL, CELLULAR AND WHATSAPP NUMBERS
     PLEASE ASK FOR SYARIKAT PERMIT NUMBER LICENSED NUMBER
     PLEASE ASK FOR TAX NUMBER
     PLEASE ASK FOR INSURANCE NUMBER KERETA ( KALAU SEWA KERETA SAJA )
     PLEASE CHECK AND RECHECK COMPANY ASSOCIATION
     PLEASE CHECK AND RECHECK INTO THE GEOGLE (MAP) SYARIKAT OFFICE ADDRESS
     PLEASE TYPE /WRITE INTO THE GEOLGLE COMPANY NAME , FOR INSTANT : TIARA TOURS INDONESIA

AT LEAST BUT NOT LAST, WE WISH YOU WELCOME TO INDONESIA

TOYOTA HIACE (11 ORANG ) MYR 320 / HARI
    MEDIUM BUS ( 27 ORANG ) MYR 500 / HARI

Pengalaman menjadi Tutor di UK

Assalam semua readers, Alhamdulillah, praised to Allah Al-Mighty, saya diberi peluang untuk menimba ilmu dan pengalaman menjadi Tutor unt...