Wednesday, February 22, 2012

Orang ajak meniaga...

Assalam all,

Ada sorang senior saya yang dah retired ajak saya meniaga sekali dengan dia. Apa business dia?Katanya tentang khasiat kelapa dara. Harini saya dipanggil untuk mendengar sessi taklimat tentang khasiat kelapa dara.

Ehmmm...

Tengok macam mana nanti - kalau saya rasa ok, sekadar part time apa salahnya?saya sebenarnya ada satu projek business yang saya nak bangunkan ni. Ianya berkenaan business keluarga - mak saya juga sudah bersetuju untuk sama2 'menyuntik' modal pusingan. Baik saya grab saja.

Business??

Ye, saya memang dibesarkan dengan keluarga business walaupun ayah seorang tentera. Mak saya sudah mula ber business semenjak kami kecil lagi - semenjak abang n kakak saya berusia baru 8&7 tahun - jual kuih muih dan ice cream malaysia di flat2 askar bujang. Sampailah mak saya berjaya mendapat tender mengusahakan kantin di tiga buah kilang di Kluang - mak saya sangat berjaya tetapi yela, mak takde asas ilmu yang tinggi - business nya hanya takat tu sajalah. Tetapi, semua jerih penatnya sangat berbaloi - anak2 semua bersekolah dan yang penting kami tak pernah kebuluran - nak makan apa, semua ada..

Dulu masa saya di sekolah - saya kata saya taknak meniaga, saya nak kerja di pejabat saja. hahaha...Allah itu Maha Adil - mulut celupar macam saya ni, sekarang amik kau..

Takdelah..entahla, sebenarnya saya memang minat berniaga sejak dari university lagi. Bukan sekarang saja cuma masa dan waktu yang agak terhad membuatkan saya memilih untuk menghentikan saja niat suci murni saya tu. 

Sekarang saya sedang dalam proses membangunkan module 'business plan' nya - InsyaAllah, kalau tiada aral melintang, business saya akan dilancarkan pada bulan Apr kelak. Itupun dengan keizinan dari Allah SWT.

Okla, sampai sini saja. Love, Fyad...2012.

http://www.runningasmallbusinessinc.com/wp-content/uploads/2011/05/A-small-business-sales-must-keep-on-inreasing-for-it-to-grow.bmp
Small Business???
::F.Y.A.D:: forever and ever humble...

No comments:

Post a Comment

Pengalaman menjadi Tutor di UK

Assalam semua readers, Alhamdulillah, praised to Allah Al-Mighty, saya diberi peluang untuk menimba ilmu dan pengalaman menjadi Tutor unt...