Sunday, July 28, 2013

Persiapan mendaki Gunung Fuji a.k.a Mount Fuji, Japan

Assalam all,

Harini dah masuk hari ke 19 ramadhan dan ada lagi 10 hari kita berpuasa sebelum menyambut bulan syawal. Sedih rasa sebab sekejap je rasa masa di bulan ramadhan ni. Alhamdulillah, Allah masih memberi nyawa untuk merasa nikmat berpuasa di bulan ramadhan al-mubarak!.

Okey, tajuk entry memang macam bagus la orang kata..hehe..

Saya akan mendaki gunung fuji pada bulan ogos ini - lebih kurang dua minggu selepas beraya. Planning dah buat dari bulan May lagi. Saya akan mendaki bersama-sama kawan saya dan anaknya berusia 9 tahun. Ini first time untuk mereka berdua tapi maybe 4th time for me?.

Sejarahnya, saya dulu-dulu (masa zaman riang ria anak remaja) ada pengalaman mendaki gunung seperti gunung kinabalu (KK), gunung tahan (Pahang), gunung santubung (for Triathlon - Sarawak) and ada gunung-gunung kecil di Johor (tak ingat). Yang paling mencabar adalah gunung tahan sebab track dia sangat scary kot?. Tapi itu semua cerita back to 13 to 10 years ago kot?. Masa tu tengah gagah perkasa, belum ada belah perut (bersalin)!.

Now???

Tak tahulah nak kata. Ini maybe percubaan pertama saya setelah lama 'pencen' dari dunia mendaki gunung!. 

Dan, jangan tak percaya, saya dulu adalah salah seorang peserta Triathlon dan Malakoff. Saya dan team bertarung sehingga ke Sarawak!. Banyak juga tournament yang saya dah joint as di Melaka, Negeri Sembilan, KL and Johor. Sangat seronok pengalaman tu semua sebab berlari sebelah 'minah and mat saleh' kot?. And, my fastest record in running for 10km is 48minutes - that's was awesome and 'only for my own record'!. Dan, jangan tak percaya, tournament Triathlon di Sarawak larian adalah sebanyak 20km. Fuh...!!!

Bila fikir balik, betapa awesome nya saya waktu tu!

Tapi, actually saya memang suka outdoor activity. Ada juga rasa macam nak bawak my dotter tu utk daki gunung kinabalu. Dah pernah tanya pun dengan agen di sana (kota kinabalu), mereka hanya benarkan kanak-kanak more than 7 years. So, kena tunggu another 1 or 2 years, baru boleh bawak Dian joint my outdoor activity. And, one more i like camping too!

So, back on track!

Nak cerita pasal persiapan saya untuk mendaki gunung fuji yang terkenal dengan 'topi kopiah' sebab bentuknya yang nampak bersalji di atas (masa winterla...). Kat kaki gunung fuji (berdekatan - area) ada tempat macam fun fair tapi mempunyai roller coaster paling curam didunia. So, itu namanya Fuji Q - dah ada dalam wishlist untuk naik itu roller coaster la!.

Mount Fuji, Japan

Nak kata saya buat persiapan fizikal, entahlah...maybe persiapan naik and panjat tangga ke rumah. Sebab, nak ke rumah saya dari train station (Ikuta) kena daki dua bukit kecil and beberapa anak tangga (more than 15?). Nasib baik ada guide masa nak daki gunung nanti. Fuh....!!!

So, just persiapan lahiriah je yang nampak macam: 

1. Beli kasut untuk hiking.

Kasut Treksta...pretty cool!!

2. Wind breaker.

Awesome Mcgregor...snowcrew

3. Beg (Coleman tu..awesome).

Saya memang sangat suka jenama Coleman..

4. Torch light (nak modified sendiri - kata engineer?).

5. Makanan yg simple.

Kasut dan wind breaker beli di bookoff Japan. Bookoff Japan ni macam kedai bundle tapi mutu dan kualiti barang macam di reject shop. Senang cerita, bookoff Japan ni kedai barangan second hand!.

So, perjalanan ke mount fuji dalam 4/5 jam menaiki bus dari terminal utama (Shinjuku). Kami pergi ni ikut pakej di University (khas untuk student), dapat harga murah sikit. Makan semua disediakan dia pertengahan pendakian (sama macam gunung kinabalu).

Doakan saya selamat sampai ke puncak!...amin...semoga Allah memelihara kesihatan saya dan team saya yang nak mendaki kali ni!.

P/S: teringat kawan-kawan lama masa sama-sama mendaki dulu!

Regards, Dr to be - Intan

1 comment:

Pengalaman menjadi Tutor di UK

Assalam semua readers, Alhamdulillah, praised to Allah Al-Mighty, saya diberi peluang untuk menimba ilmu dan pengalaman menjadi Tutor unt...