Tuesday, July 30, 2013

Sembang malam: bersangka buruknya manusia...

Assalam kalian,

Salam ukhwah di bulan Ramadhan Al-Mubarak 1434H.

Saya sihat-sihat saja dibumi Nihon ni. 

Harini nak borak/sembang pasal betapa kita ni sebagai manusia sentiasa bersikap 'sangka buruk'. Dulu masa kecil-kecil, mak ada pesan kat saya - 'kita kena sentiasa fikir benda yang buruk-buruk sebelum dapat berita baik'. Maksudnya, kena sentiasa fikir worst scenario rather than all positive happen!

scratch foto me and Dian!

Tapi, sebenarnya, buruk perangai jika semua benda kena bersangka buruk!. Kita diajar supaya sentiasa berfikir positif atas semua perkara. Tapi, taklah saya kata pesanan mak saya tu salah. Sebenarnya, bila orang tua cakap macam tu...itu sebab dia suruh kita jgn 'over confident' sebab nanti bila kita gagal/fail, kita akan cepat menyalahkan keadaan persekitaran (orang, benda, things) dan yg paling worst kalau menyalahkan takdir.

So, check it out ayat-ayat ni..anggaplah ini puisi ke, syair ke or sajak ke..(depend la kat kalian).

Bila kita log in facebook...
tengok-tengok tetiba 'hang' or 'slow download'...
kita cakap: ini mesti ada orang 'hack' account aku!

Bila kita mula bisness..
tak laku-laku or takde customer...
kita cakap: ini mesti ada orang 'santau' bisness aku!
hoho...

Bila kita tak score dalam exam...
results selalu teruk padahal dah study gila-gila...
kita cakap: ini mesti cikgu/lecturer tak tanda betul-betul!
hoho...lala...

Bila kita tgh drive kat jalan raya/highway...
tiba-tiba jammed teruk...
kita cakap: ini mesti ada accident kat depan!
hoho...

Bila kita tak kahwin-kahwin (umur dah lanjut)...
kita dah banyak kali ushar awek/pakwe baik punya...
kita cakap: kena mandi bunga ni, ini mesti ada orang tutup jodoh aku!
hoho...lala...

Bila kita tengok ada pergaduhan...
punyalah ramai orang kerumun nak tengok, kita pulak malas nak tengok...
kita cakap: ini mesti india dengan china gaduh rebut tapak!
ye...ye...

Bila kita tengok berita orang kena tangkap...
ish...jahatnya dia ni...(sambil geleng-geleng kepala)...
kita cakap: ini mesti mak bapak tak ajar ni!
lala...

Bila kita tengok orang ada kereta besar, rumah besar...
fulamak...kalaulah aku ada semua ni...
kita cakap: kaya orang ni, mesti amik rasuah takpun jual dadah or buat benda haram!
hoho...lala...

Bila kita tengok orang bersedekah...
kita pun dok mencebik...
kita cakap: ala, nak menunjuk dia ada duitla tu!
hoho...lala...

P/S: Betul tak??...ini apa yang saya rasa...sometimes based on pengalaman!

Regards, Dr to be - Intan

No comments:

Post a Comment

Pengalaman menjadi Tutor di UK

Assalam semua readers, Alhamdulillah, praised to Allah Al-Mighty, saya diberi peluang untuk menimba ilmu dan pengalaman menjadi Tutor unt...