Thursday, August 05, 2010

amik maid baru...

Salam Ukhwah...
Harini genaplah 6 hari bibik baru ada kat rumah kami di sitiawan..bibik lama dah balik surabaya hari ahad yg lepas..fuh...byk betul dugaan utk dapatkan bibik yg baru ni, bkn dugaan apa, dugaan nak hantar balik bibik lama tu..macam nk hntr balik PATI tu...perghh..tapi inilah pengalaman yg paling tak dapat aku lupakan...bayangkan dengan keadaan suami takde (belayar),aku redah je sorg2 settlekan sume problem..
Biarlah aku ringkaskan perjalanan masalah aku berkenaan bibik ni (PRA)...aku start amik bibik (namanya Siti Mun Maulana) sejak bulan Okt 08, masa tu sbnrnya bibik siti ni dah duduk dgn sorg majikan lain, tapi sebab dia tak tahan dgn majikan tu yg digelarnya 'mak lampir', dia ambil keputusan nk lari, so kebetulan pula masa tu aku baru je dapat maid baru sebulan smpai malaysia dari surabaya, nak dijadikan story, maid aku yg baru smpai ni (nama dia Kiswati), smpai malaysia dalam bulan sept 08(time bulan puasa), memang tak tau buat keje, memang buta la kata org tu...dok melepa, tidur sepanjang hari..kebajikan anak aku langsung tdk dijaga..so, aku mintak pd agent utk gantikan si Kiswati ni, so start tu la aku dapat bibik siti ni..mula2 dia duduk dgn family aku ok, handphone pun takde, dan maybe salah aku jgk, byk sgt bg muka (baik hatila kononnya...)for 1st payment aku belikan handphone...dari situla, tiap2 hari bergayut   entah dgn laki dia ke dgn jantan mana2 entah, aku pun tak tau...itu ok lag, sbb pd aku janji dia jaga anak aku dgn baik...dipendekkan story, agent yg uruskan perihal maid aku ni cabut lari, sbb ada byk org complaint itu dan ini...so, aku mmg tak dapat nk renew permit kerja, tak dapat na tukar nama majikan sampai kesudah...
So, apa jadi???aku layan jek, samapaila bulan Julai 10, bulan yg sepatutnya bibik siti balik indonesia..masa ni ingat mudah, ada la jalan nak balik guna lorong gelap la, guna itula, inila..so dipendekkan cerita, bibik aku ni ada byk cntc kat luar, mcm2 ceritala aku dgr, cara2 utk  dia balik ke negara asal sbb dia tak blh balik secara halal pasai perit dah mati...malasla nk ngumpat si siti ni tapi mmg macam h**** J**** la...aku pun buatla keputusan, akan try cari jalan secara halal even kena byr byk sekali pun, dekat sebulan jgk aku berhempas pulas mencari idea mcm mana nak settlekan masalah ni..pening jugak, dgn keje kat pejabat lagi, dengan suami p belayar, so aku kena settlekan msalah aku ni sorg2...sedia berkorban beb...
Dalam masa yg sama jgk, suami jugak cari maid baru utk pengganti bibik lama..tanya sana, sini..kena tipu lagi RM2000, da bagi kat mamat ni yg kata boleh organize maid dari medan (masuk neraka la kau...), last2 dia hilang lesap dgn duit2 sekali..mmg hampeh manusia ni..tapi takpe, inilah dugaan namanya...
So, last2 suami dapat cntc dari agent kat medan..
Sambg next entry...

No comments:

Post a Comment

Pengalaman menjadi Tutor di UK

Assalam semua readers, Alhamdulillah, praised to Allah Al-Mighty, saya diberi peluang untuk menimba ilmu dan pengalaman menjadi Tutor unt...