Monday, August 09, 2010

2nd episode:maid baru...

Salam semua..
Ni smbgan dr entry sblm ni...
Pada 31 Jul 10, sy dan family telah bertolak dari Lumut ke Jeti Pulau Ketam, Pelabuhan Kelang Selatan utk proses mengambil bibik baru yg akan tiba dlm jam 1430H (waktu Malaysia)..sbnrnya agent dari Medan ni kami amik just guna persendirian jek..kalau p kat Jab Imigration permohonan PRA tu ada kembaran utk permohonan individu...
 bibik ct

Proses yg aku amik utk uruskan maid baru ni cuma 2 mggu jek, first p settlekan borang permohonan PRA, hantar ke Imigration then tggu 3 hari, dapat jwp dan calling visa, then pos kat medan (RM44.00), fax (RM32.00), then tggu bibik masuk malaysia...urusan senang kalau kita dah dpt medical check up yg asal, salinan passport n gmbr 2 kpg dr agent di medan...
Dalam masa yg sama gak, aku uruskan penghantaran pulang bibik yg lama, inilah yg plg aku tak dpt lupakan, bkn apa, rasa mcm bersalah jek dgn negara sendiri, tapi inilah true story yg aku hadapi..
Pada 19 July 10, aku ke Kedutaan Indonesia di Jalan Tun Razak, KL..rancangnya nk buatkan SPLP utk maid lama aku ni utk balik ke indon sbb permit dah lama mati, for sure kena byr byk dgn imigration, so aku bincang2, declare passport dia hilang (bibik sendiri yg kena ngaku kat kedutaan)...MIL n FIL yg temankan..org2 kat sana jgn ckpla, ramainya org indon mcm aku ada kat jakarta la..perghhh...
Dipendekkan story, aku dok lepak kat 1 kdai yg ada berhampiran dgn kedai2 mkn kat tepi kedutaan tu, ada 1 mamat indon ni tanya urusan apa aku buat kat kedutaan ni..so, FIL aku cetela, apa sbnrnya yg belaku then bgtau passport takde...tapi, nila yg dikatakan jenayah kan, mamat tu boleh offer utk balik ikut 'lorong gelap'...apa itu 'lorong gelap'??lorong tu adalah lorong yg akan 'melepaskan' PATI ni utk balik menerusi 'org kuat' imigration masa kat LCCT...mereka ada 'kuncu2' yg akan meloloskan PATI ni...so, aku dah jd mcm 999, saja nak test card...
Aku tanya berapa ongkosnya?dalam RM1500.00 jgkla..perghhh, senangnya buat duit beb???yg aku heran, benda ni melibatkan keselamatan negara, tpi???so, aku blah la dari kedai tu dan beristifar panjang, ckp kat FIL n MIL, kita dah bersubahat tp what to do??biarlah, pihak berkuasa yg settlekan masalah tu kan??
Habis story bibik aku td...eh, tak..dlm kedutaan tu ada 1 mamat namanya pak arif bgtau dia blh uruskan mslh bibik ct ni, ikut jalan dan prosedur yg betui la...baru aku paham, kena byr denda then syarikat Pangkal Rezeki Sdn Bhd yg uruskan, keje aku just tempahkan tiket flight...utk semua urusan tu mencecah RM 1500.00 jgkla..tp takpela, kesian kat bibik ct ni pulak, walau dia perangai mcm tu, aku masih ada belah ehsan la...terbang duti RM1500.00 instead dlm RM200.00 je kalau nk hntr maid pulang..ehmmm...

 zharifah dgn hubby

Berbalik story bibik baru td, so, smpai je ke jeti pulau ketam, senang je nak dptkan bibik ni berbanding masa kami amik bibik lama kat LCCT..settle masalah kami, bibik baru sampai pun mukanya lembut jek, mcm mak2 gitu...zharifah suka dpt bibik mcm ni, tak marah2 dia mcm bibik siti...bibik baru kami ni umur dia 40 thn (dah agak tua, tp pandai masak)..hehheeh...balik rumah, ajar apa2 yg patut, then buat FOMEMA...Insya Allah, dlm next week (lps 12hb) aku dah boleh tgk result..hrp2 bibik ni takde mslhla...
Itula cete pasal pengalaman aku amik bibik (yg diuruskan oleh aku 80%, 20% hsbn)...yg penting, semua doc berkaitan tlh aku photostat demi kelancaran proses yg akan dtg...

Btw, settle msalah aku dan bibik ni akan kerja dgn family aku utk 2 thn yg akan dtg...heheeheh

No comments:

Post a Comment

Pengalaman menjadi Tutor di UK

Assalam semua readers, Alhamdulillah, praised to Allah Al-Mighty, saya diberi peluang untuk menimba ilmu dan pengalaman menjadi Tutor unt...