Saturday, January 02, 2010

Beristeri 4..

Salam ukhwah semua..

well, hari ni aku nk cete pasal seorg jiran aku yg pada aku amat2 istemewa..(pd mata pandangan akula..)..kenapa aku ckp mcm tu??sebab dia ada 4 org isteri..hehehhe...pada sesetgh wanita, benda ni sensitif tp pd aku tak sbb benda ni istimewa..sbb apa??sbb jarak perkahwinan stp isteri lbh kurang 3 bln jek..dipendekkan cete, dia seorg yg berpendidikan tinggi bkn shj pendidikan dunia, malahan akhirat..dia blh mengubat org dari segi perubatan secara biasa mahupun mistik..

itu bkn main point aku, yg aku nk kongsi, kekaguman aku pada semua isteri2 dia..hanya Allah yg maha mengetahui..meeka adalah ciri2 isteri mithali yg pernah aku jumpa (setakat ini)..dirumah, mereka sentiasa berpakaian baju kurung (melayu lengkap), siap bersolek dan amat baik sesama mereka...itu membuatkan aku btl2 kagum n impress..mcm mana mereka blh baik.tggl dlm 1 rmh..ya Allah, kalaulah aku mcm tu???(InsyaAllah..heheheh)...

mereka berempat mcm adik-beradik tau..aku tak taula tp itu apa yg aku nmpk..mereka tak pernah nak memburukkan antara 1 sama lain (kalau aku berborak dgn slh sorg drpd mereka)..aku tak rasa suami mereka 'bomohkan' mereka...aku rasa mereka memandang 1 perkahwinan itu dari sudut yg lain..yelah, zaman Rasulullah, kita blh dgr mcm2 cerita baik (utk tauladan) bagaimana Rasulullah memimpin setiap isteri2 baginda..aku rasa keluarga ni adalah 1 cth yg amat baik..well done..

so, ceritanya, aku tak kisah kalau suami aku teringin nk kawin lain (sampai 4 pun takpe..) asalkan dpt memimpin kami ke jln yg benar dan diredhai oleh Allah..memangla kata org tu perit tapi pada aku dunia ni hanya sementara, di akhirat adalah yg kekal..so, moral of the story is..kalau nak merasa 'payung emas' pemberian drpd Allah, kenalah sentiasa muhasabah diri kan???benda ni kena ikut saluran yg betul..
nasihat aku pd lelaki, kalau nak beristeri lbh, kena declare, jgn senyap2..aku rasa kalau ikut channel yg betul, takkan isteri tak boleh terima..InsyaAllah, yg penting nawaitu kena ikhlas dan betul..jgn hanya kerana NAFSU...

No comments:

Post a Comment

Dugaan PhD di bumi UK

Assalam reader, Sudah 2 tahun 2 bulan saya di bumi UK. Alhamdulillah, banyak dugaan pahit dan manis yang saya tempuhi sepanjang menjala...