Tuesday, October 09, 2012

Meminta hanya pada Allah, memberi pada manusia...

Assalam fren of mind,

Tajuk tu ada kaitan dengan topic yg dibincangkan oleh ikim.fm semalam. Best dgn tajuk tu sbb membuatkan saya terfikir sejenak, apa itu erti bersyukur.

Ustaz menambah "rezeki secupak takkan jadi segantang".

Apa maknanya?

Ye, memang kalau diikutkan, rezeki yang secupak takkan jadi segantang. Itu kalau kita tak beruasaha, tak pernah bersyukur dengan rezeki yang sedikit, kalau banyak apatah lagi kan?. Yang saya tertarik dengan penjelasan ustaz adalah tentang pengertian rezeki. Sebelum kita nak merasa nikmat bersyukur, perkara pertama yang perlu kita fikirkan adalah apa itu pengertian rezeki?. Dalam konteks yang bagaimana kita memahami erti rezeki?

Rezeki kena dipandang luas supaya minda kita tidak terikat hanya pada satu-satu makna sahaja. Sebagai contoh, kita hanya mengerti rezeki itu adalah wang. Sedangkan sebenarnya pengertian rezeki cukup luas, antaranya rezeki isteri, suami, anak, pekerjaan, kesihatan dan sbgnya.

So, please luakan makna rezeki supaya kita dapat memahami makna dan pengertian kata-kata ustaz, "rezeki secupak takkan jadi segantang".

Wallahualam.

Fyad-san.


No comments:

Post a Comment

Pengalaman menjadi Tutor di UK

Assalam semua readers, Alhamdulillah, praised to Allah Al-Mighty, saya diberi peluang untuk menimba ilmu dan pengalaman menjadi Tutor unt...