Friday, October 19, 2012

Bersabar...

Assalam all,

Salam zulhijjah..

Semoga Allah membuka jalanNya dengan seluas-luasnya untuk saya mengembangkan sayap harapan saya untuk terus hidup di muka bumi Allah ini..

Labbaikallahummalabbai..

Saya memasang impian untuk menjejakkan kaki ke tanah suci sbg tetamu Allah suatu hari nanti dan harapannya sebelum usia menginjak ke 40 thn..aminn..saya berdoa untuk itu..semoga dapat mengerjakan haji ke tanah suci bersama suami tersayang sebelum usia saya menginjak 40 tahun..amin, ya Allah.

Orang sabar selalunya:

1. Diuji dgn pelbagai dugaan dan cabaran-semakin tinggi kesabaran, semakin dekat kita dgn Allah. Allah akan datangkan ujian dgn pelbagai bentuk samada melalui kebendaan, kesusahan, kehilangan dan sbgnya. Semua itu utk menguji tahap kesabaran dan keimanan kita pada Allah SWT. Jika kita sering bersabar, insyaAllah, Allah janjikan dengan sesuatu yang tidak terjangkau akan akal kita utk memikirkannya.
2. Tidak cepat melenting jika diuji. Maksudnya, seseorang yg penyabar akan berishtifar apabila ditimpa masalah.
3. Bertindak mengikut iman dan akal bukannya nafsu. Ini kerana, syaitan sering memberi nasihat 'pantas' apabila seseorang ditimpa musibah or bala.

Itulah sebahagian dari pandangan dan nasihat saya untuk diri saya dan sahabat sekalian. Saya suka dengan madah berikut;

Orang yang menangis tidak akan terus menangis sekiranya tahap keimanannya tidak sempurna waima diuji dengan dugaan yang amat hebat. Sebaliknya, dia akan berhenti menangis, mengelap airmatanya dan terus bangkit menyempurnakan harinya dengan impian dan azam yang baru untuk terus berjuang.

Ini adalah madah yang diberikan oleh seorang sahabat saya menerusi emailnya. Alhamdulillah, masih ada lagi sahabat saya yang masih mengambil berat akan masalah besar yang sedang menimpa saya tika dan saat ini. Syukur ya Allah.

Tapi pepatah melayu ada berkata: kesabaran pun ada tahapnya. Jangan diduga lautan yang dalam sekiranya kail hanya panjang sejengkal.

Itu pepatah melayu lama. Ada betulnya dan ada juga sebaliknya. Tepuk dada tanya iman bagaimana kita cuba mentafsirkannya. Pada saya, memang benar, kadang kala hati terusik dengan nasihat dan kata-kata nista syaitan yang menghasut. Menasihati kita agar membalas dendam dengan apa yang berlaku. Tetapi, bak kata pepatah melayu juga, turutkan hati mati, turutkan rasa binasa. Wallahualam

Apa yang saya tahu, saya sedang bersabar dengan apa jua dugaan Allah. Saya meletakkan harapan setinggi gunung agar Allah sentiasa menitipkan hidayahNya yang berkekalan dalam hati dan sanubari saya. Semoga taubat dan amalan saya diterima olenNya. Saya juga turut meletakkan kepercayaan yang tidak berbelah bagi kepada Allah atas apa jua pemberianNya.

Saya juga sentiasa mendoakan semua sahabat saya mendapat nur dan hidayah Allah SWT. Semoga kita tidak tergolong dalam golongan orang2 yang dilaknat oleh Allah.

Sampai jumpa lagi.
Fyad-san.


No comments:

Post a Comment

Dugaan PhD di bumi UK

Assalam reader, Sudah 2 tahun 2 bulan saya di bumi UK. Alhamdulillah, banyak dugaan pahit dan manis yang saya tempuhi sepanjang menjala...