Wednesday, June 20, 2012

Jangan Gossip..*untuk diri sendiri..

Assalam semua,

Terpanggil untuk berceloteh tentang tajuk..Please, janganla bergossip..

http://leadershipfreak.files.wordpress.com/2010/04/gossip.jpg
standard terms..
Saya ada terbaca petikan dari FB UAI..katanya, "Kalau bergossip tentang perkara yang benar tentang diri seseorang (aib), itu namanya mengumpat dan kalau bergossip tentang perkara yang tidak diketahui kebenarannya, itu namanya menfitnah.."

Anda tahu dosa menfitnah..nauzubillah...tak perlulah saya perkatakan disini.

Persoalannya, mengapa kadang2 kita taknak pun bergossip tapi tiba2 datang kawan dengan ayat power dia.."wei, ko tau si polan..tu..kena tangkap..bla..bla.."..haha, kita terjerumus ke arah maksiat hati..wei, maksiat hati susah nak hilang kalau dah selalu disimpan..Ya Allah, jauhkan dari maksiat ini ya Allah..aminnn..

Okes, back to the tittle..

Yelah, sebenarnya, kita boleh hindari diri kita dari terjerumus ke arah maksiat hati ni..antara tips yang di berikan oleh Prof Dr Muhaya.."bila kita dikalangan kawan yang sedang bergossip, please kita try tukar topik..biar semua tersentap asalkan kita tak menangung dosa yang sama..."..Persoalannya, boleh ke?Ye, boleh kalau kita dah tetapkan dalam diri untuk berubah...Sama2lah kita berdoa..

Tak baik membuka aib orang lain..

Itu adalah nasihat untuk diri saya dan kawan2 sekalian..apa yang telah berlaku, biarlah ianya menjadi memori dalam lipatan sejarah kita. Please, jangan diulangi lagi. Yang penting, please back to Allah..hope for Allah blessing..InsyaAllah, hidayah Allah tu akan melekat terus dalam hati dan sanubari kita..aminn

Last but not least, mood tengah agak moody sbb tgh risau nak tinggalkan anak,takut rindu yang tiada berpenghujung..but my promise to her, i will bring u together with me when i got a chance to pursue for my PhD..aminn..please pray for me..

Thanks.. 

::F.Y.A.D:: forever and ever humble...

No comments:

Post a Comment

Pengalaman menjadi Tutor di UK

Assalam semua readers, Alhamdulillah, praised to Allah Al-Mighty, saya diberi peluang untuk menimba ilmu dan pengalaman menjadi Tutor unt...