Thursday, December 06, 2012

My Dropbox...

Assalam all,

How are you?

Me??ok as usual..Sihat seadanya..Alhamdulillah.

Busy juga tapi busy-busy pun sempat juga menulis di blog..sempoi..Itulah dugaannya, disamping 'menelaah' nota-nota di internet, saya akan jadi 'gatal' nak tengok blog..arghhh, susah juga.

Sebenarnya saya nak share knowledge. Korang mesti dah tau pasal perisian baru yang sangat glamour kat luar sekarang ni selain FB, Twitter etc. Bagi yang bergelar siswazah terutama siswazah postgraduate (Master and Phd) pasti tahu pasal Dropbox. Satu perisian yang boleh dikatakan efisyen bagi menggantikan thumbdrive kita. Saya dah guna Dropbox dari tahun lepas lagi setelah di galakkan oleh research team akan perkongsian file antara kami. 

Saya dah ada 5.5GB space, hadiah dari Dropbox..yehaaa
Ha, Dropbox boleh selamatkan semua file kita dari hilang ke, rosak ke sebab semua file kita akan tersimpan dalam data Dropbox. Banyak benda boleh save. Yang bestnya, ianya synchronize dalam semua Dropbox kita as long kita daftar dengan nama user email dan password yang sama la. Semua data boleh di aksess dari mana-mana jua (janji ada internet la). So, takyah bawa pendrive lagi dah. Lagi senang student macam saya ni yang sangat-sangat takut kehilangan data thesis. Fuh, kalau hilang, boleh gilo den dibuatnya.

Masa mula-mula daftar, Dropbox hanya beri kita 2GB space tapi if kita memang meng'utilise' kan Dropbox, InsyaAllah akan dapat tambahan space dari Dropbox Team. Secara sejarahnya, mamat yang cipta Dropbox ni mendapat ilham setelah beliau selalu terlupa bawa pendrive masa nak buat thesis, so, banyak benda terbengkalai bila kita tertinggal pendrive apatah lagi semua maklumat dalam pendrive tu kan? Dulu, saya selalu mengalami masalah hilang pendrive. Ironinya, hilang sebab selalunya bila lepas print, lupa nak amik dari thumb slot kat PC, lepas tu baru teringat dan bila teringat, kirim salam nak dapat balik pendrive - sure hilang kena rembat, Malaysia kan??

So, gunakanlah seadanya apa jua kemajuan IT yang ada di dunia ni. Tapi, ingat jugak pasal security la. Jangan la simpan data yang bukan-bukan dalam file Dropbox such as gambar porno ke apa ke. Ianya boleh mengundang kebarangkalian kena macam-macam dari orang yang tidak bertanggungjawab. Jangan risau pasal security Dropbox, sebab DB menggunakan ciri keselamatan Secure Sockets Layer (SSL) dan AES-256 bit encryption yang mana tahan dari serangan hackers. 

Pada hemah saya, selaraskan kemajuan rohani seiring dengan kemajuan dunia teknologi moden tetapi jangan sampai tidak menjaga batas-batas agama.

Sekian,
Fyad san.

::F.Y.A.D:: forever and ever humble...

No comments:

Post a Comment

Pengalaman menjadi Tutor di UK

Assalam semua readers, Alhamdulillah, praised to Allah Al-Mighty, saya diberi peluang untuk menimba ilmu dan pengalaman menjadi Tutor unt...