Thursday, November 13, 2014

Semoga dipermudahkan urusan - PhD ku di UK...

Assalam semua,

Lamanya tak updated blog. Memang sangat busy 2-3 bulan ni. Bukan busy apa, busy study (IELTS), siapkan proposal bla..bla..bla. 

Itu belum lagi jejak kaki ke university as a PhD student. Lagi stress agaknya kehidupan saya. 

Ya Allah, semoga segalanya success.

Banyak betul dugaan dan cabaran sekarang ni.

Firstly, saya buat application PhD ke University of Hull menggunakan ajen kat KL, tak perlulah saya mention ajen apa. Tapi yang pasti, saya jumpa ajen ni masa datang walk in student place kat KL around bulan May yg lepas. So, GM ajen ni beriya nak represented as my ajen yg akan registerkan application saya dari mula sampai akhir. Masa saya jumpa dia tu, saya nak hantar application ke Australia sebab memang dah dapat supervisor. Cuma masa tu belum dapat results MARA samada dapat ke tidak.

So, saya sebenarnya ada kawan di NAZA Edu Loan tapi dia tak represented university saya. So, saya guna sajalah ajen ni.

Sebenarnya ajen ni okay je tapi staff dia yang kendalikan application saya ni rasanya tak well trained. Semasa saya ke pejabatnya, dia macam tak tahu macam mana nak isi form application tu. Seem saya memang dah check siap2 di website university procedure isi borang dia, so saya fahamlah sikit2 requirementnya.

So, staff yang in charge application saya ni suruh saya isi borang then, dia photocopy everything. Dia kata akan submit borang tapi meanwhile tunggu jugak results IELTS saya. Okey, done.

However, saya email lah dia sebulan lepas saya jumpa dia haritu bertanyakan status application saya. Dahlah email tak berjawab lepas tu reply email ckp macam saya ni tak tahu yang PhD ni adalah research bukan though classes. Bengang tak bengang??. Anyway, saya masih sabar dan reply email dia in a good manner. Kesabaran pun ada batasnya kan?. Lepas tu, dia memang tak balas email apa2 yang saya bagi.

University saya ada bagi acknowledgment tentang status application saya - siap dengan nombor untuk track kita punya application tu tapi tarikh lahir saya salah. Siapa yang isi borang tu?, saya tak isi tarikh lahir yang totally menyimpang dari nombor sebenar. Imagine tarikh lahir dlm application tu 01/01/1970 - tak logik kan?. Nampak sangat dia main bubuh je without check!. Ini memang sangat obvious kesalahannya. Sebab nanti CAS number yang university akan keluarkan untuk buat VISA akan salah sebab sah2 tarikh lahir salah. 

Aduhaiii. 

So, saya email balik both university and staff ni. Langsung takde reply apa2. So, dengan bengangnya saya email untuk kali yang ke-3 cc pada GM dia yang sempoi dan sporting. So, esoknya dia reply msg saya tapi still dalam email tu takde correction. 

Macam ni ke layanan pada student??. Come on la, i'm not using your company without nothing. University will pay your service, but don't take for granted from us - treated us like we are not matured enough. Kalau namanya nak sambung PhD, takkan lah tak tahu apa itu research??. Pelik bin ajablah!!

So, takpe, saya sentiasa bersangka baik.

Banyak betul dugaan. Better haritu saya submitted application sendiri tak perlu guna ajen. At last, saya mintak tolong bakal supervisor saya untuk check application saya tu. Hopefully okay saja. Dah lama tunggu ni.

Now, memang tidak dinafikan...jasad di Malaysia tapi hati dan perasaan sudah lama terbang ke UK. 

Doakan saya dipermudahkan segala urusan.

permudahkanlah ya Allah..

Dah lama tak balik jumpa mak kat kampung. 

Regards, Dr to be - Intan

No comments:

Post a Comment

Pengalaman menjadi Tutor di UK

Assalam semua readers, Alhamdulillah, praised to Allah Al-Mighty, saya diberi peluang untuk menimba ilmu dan pengalaman menjadi Tutor unt...