Sunday, May 25, 2014

Perjalanan Ph.D (UK or OZ?)

Assalam kawan-kawan yang saya sayangi,

Alhamdulillah, syukur pada Allah yang Maha Memberi. Antara ramai-ramai yang memohon untuk melanjutkan pelajaran ke luar negara, saya salah seorang yang berjaya. Ini adalah peluang yang sangat berharga untuk saya. Tahun ni persaingan sangat sengit, masa mula-mula memohon online saja sudah 12ribu lebih pemohon. Setelah ditapis, ada lebih kurang 8ribu lebih orang yang layak ditemuduga dan menduduki ujian psikometric. 

Secara jujurnya, saya tak meletakkan harapan yang tinggi untuk memperolehi bisiswa pinjaman pelajaran ini tapi still berharap diberi peluang untuk mendalami ilmu di university terkemuka luar negara.

Banyak yang saya ambil kira untuk melanjutkan pelajaran diluar negara terutama di negara-negara British dan OZ. Tengah pening memikirkan samada nak lanjut ke UK or OZ. Jika diberi pilihan, sebenarnya saya lebih memilih UK walaupun saya dah memperolehi supervisor di OZ.

Malaysia pun okey sebenarnya - takde cacat celanya belajar di Malaysia. Saya adalah penuntut tegar Universty Teknology Malaysia, dari first degree sehinggalah ke peringkat Master, saya melanjutkan pelajaran di UTM. Jauh disudut sanubari saya - UTM memang dihatiku.

Tapi, jika diberi pilihan dan diberi peluang untuk memilih, saya akan memilih untuk belajar di luar negara. 

Belajar di luar negara memang impian dan cita-cita saya sejak dahulu lagi, terutamanya UK. Memang impian dan harapan nak jejakkan kaki ke UK dan menuntut ilmu di sana. 

Ok, sekarang...saya akan meneruskan perjalanan saya ke sana, UK.

This is my first part of 'road to PhD'.

"UK...mu tunggu aku datang..."

United Kingdom

Alhamdulillah, tq Allah again and again.

Regards, Dr to be - Intan

No comments:

Post a Comment

Dugaan PhD di bumi UK

Assalam reader, Sudah 2 tahun 2 bulan saya di bumi UK. Alhamdulillah, banyak dugaan pahit dan manis yang saya tempuhi sepanjang menjala...